Sociale vaardigheden

Zorg voor een aangenaam klasklimaat, ook in je sportzaal! Onderstaande tools helpen je om leerlingen zichzelf te laten evalueren en zelf conflicten op te lossen!

1.  High-five poster

Na de les bewegingsopvoeding gaan de kinderen voorbij de deur en geven ze een 'high-five' op één van de 4 emoticons. 

Het is belangrijk om als leraar vooraf een doel af te spreken, bvb 'fair-play', 'doorzettingsvermogen', 'samenwerking', 'hulpvaardigheid',...  Zo kunnen de leerlingen die les focussen op dat doel en dit doel dan ook evalueren. Dit moment kan leiden tot boeiende individuele gesprekjes met een leerlingen, waarom ze die bepaalde keuze maakten.

(even aanmelden op de site)










2. Conflict Hoekje

De les bewegingsopvoeding geeft perfecte kansen om kinderen te leren omgaan met hun gevoelens. Aangezien veel sporten en spelen zodanig in elkaar zitten dat er 2 teams tegenover elkaar staan met hetzelfde doel, komt het vaak tot conflicten. Het 'conflict hoekje' biedt een stappenplan om kinderen zelfstandig tot oplossingen te laten komen.
Bij de eerste kennismaking hiermee kan je de kinderen hier best nog even klassikaal bij betrekken en meer info geven.

Eerst moeten de kinderen tonen dat ze open staan om over het conflict te praten dit kan door de handen met de handpalmen naar boven uit te steken.
Dan krijgen beide partijen de kans om rustig hun mening te verwoorden.
De voorwaarde om tot een oplossing te komen is dat ze beiden ook goed luisteren naar elkaar.
Nadat ze samen tot een oplossing gekomen zijn schudden ze elkaar de hand als 'ondertekening' van hun afspraak. 
Om op een positieve manier verder te gaan geven ze elkaar elk nog een compliment en zijn ze klaar om verder te gaan in het spel / de activiteit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten